bodoh dan salah



assalamualaikum....

entry kali ni aku nak citer sal manusia bodoh sombong...hahahaha

kalau aku x citer pon misti korang dah taw kn....tp....aku tetap nk citer....
ok...

aku pling sakit hati lau berckap atau mmberi pndapat atau memberi pandangan kita pad seseorang memikirkan diri dia tu hebat.....dia pikir dia sorang jer y betul....pndapat org lain sumer salah....
ad kadang2 tu...pendapat tok guru dia pon dia cakap salah lg.....kononya dia laa y paling hebat dan taw aper jer y ad diatas muka bumi ni....kalau kita cakap tu....dia pon ckap "ishhh....bkn laa....dia tu...bla22.."

aku bukan aper...agak2 laa dowh....kalau yang salah tetap salah dan kalau yang betul tetap betul....x der tapi2 dahh.....kalo ko pndai sgt...ko pegi cari satu pulau....ko duk sorang2....dan buat aper y ko pkirkn betul tu....kalau pulau tu jadi satu tempat y mmg hebat....tnpa pertolongan dari org lain.....aku akn jadi rakyat ko y pertama...hahaha!!

satu lg y jenis suka memberi pndpat dia ketika aku sdang mmberi pndpat.....haha....aku sndri pon pening nihh...
cam ni laa contoh...
ali baru jer cakap....."err....ak ingat..."...pas tu...abu si bodoh smbong ni pon...cakap...."arhh....x der igt2 dah...aku dah ckap....mnda tu x betol....."mmg aku x suka....kalo korang suka lantak lah.....
hahaha....
kalau ya pon...bg laa org ckap dulu....ni x thu lg...sma ad dia stuju ker tak...tetiba ko dah mncelah...mcm lah sedap sangat suara ko mncelah tu....

ad y satu lg prangai mnusia y aku kurang enak...hahaha
manusia yang mahu orang lain ikot cakap dia jerr.....macam laa aku ni kuli batak ko nk suh aku dgar cakap ko jerr....."errr...ko pegi berak...jgn mlawan.....ko plak pegi basuh berak dia.....jgn ckap apa2..."...kalo aku kejer nan ko x per gak.....lau org y cam ni...misti dia mau org len ikot cakap dia jerr....dia dah x dengar ckap org lain....walaupon dia salah.....tp dia tetap betul juga.....
org yang macam ni lah y selalu berada dalam keadaan salah.....sebab dia tidak pernah terima apa yang betul....dalam kotak pemikiran dia hanya ad sesuatu yang pernah dia alami jerr...pengalaman laa...biarpon mnda tu sesuatu y agak kuno.....dia tidak pernah mengalami peredaran masa....dia cuma berpegang pada satu masa sahaja....masa tu adalah pada tahun 1770 dulu....dia cakap..."dulu mana ad jamban cam ni....dulu aku berak tepi2 semak jerr....jadi....x yah buat jamban laa.....berak jerr tepi2 semak tu...lgpon rumah ko banyak semak..."hahaha....contoh jer laa....lpas tu kita ckap..."eyh...sekarang tahun 2245 laa"....dia pon jawab "ko jgn nk memandai....aku idop dari tahun 1770 lagi...aku thu laa"......kita hanya mampu diam....

haha....cerita ni x ad kena mengena dengan yang hidop ataupon yang telah mati yer....

ak bukan perr....cuba laa pkir...klau kita x mau dengar pendapat org.....tidak ad benda yang salah dalam diri kita....sebab kita akn selalu fikirkn bahawa sesuatu yang kita buat tu adalah betol....kita perlu gak menimbang pendapat org dngan pendapat kita...mana laa taw pendapat org tu lg bernas dan dapat diguna pakai daripada pendapat kita.....hidup kita jangan lah terlalu ego sebab kita hidup bermasyarakat.....walaupon kita buat sesuatu yang betol pada diri kita...tetapi org lain lihat apa y kita buat tu agak menjijikan dan langsung tidak masuk akal....jika tidak ada yang salah.....tidak ad juga yang betul...sebab semuanya dah "betul"..."salah" tidak perlu ada lagi lah...haha....aper menda laa aku tulis nih...haha

ok lahh...suka hati korang laa nk bace ker x...kalo korang baca...sama2 laa kita pkir...lau x baca....korang pkir laa menda lain...pikir nk makan nasik kerr...pkir y korang hensem/cute kerr.....suka ati korang lah...
hahaha....pikir nk main comment2 atau like2 kat pesbuk tu kerr.....pikir nk berak kerr...suka ati lahh....

.Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment